سفارش تبلیغ

] English > | خانه***| قسم به قلم (وب نوشت) ] رادیو حسنی سلام ، این وبلاگ دعوتی است برای ملاحظه مقالاتم در حوزه رسانه و تکنولوژی اطلاعات

برو به پائین صفحه

به توسعه انسان می انجامد IT
?حسین حسنی

شنبه 85/5/28 ساعت 9:8 صبح

شبکه های استانی مخاطبان جهانی

درج مقاله در ماهنامه آینه و مجله پیام مدیران شماره 53 (صفحه39-37)- کلیک فرمایید

 

 پیشگفتار :

اکنون که پیشرفت های فنی پدید آمده در فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی ، امکان ارسال محتوای پیامهای استانی را به دور دست فراهم آورده و در سند چشم انداز افق ده ساله رسانه نیز به " جایگاه الهام بخش و اثرگذار بر تحولات منطقه و جهان اسلام در ترازی برتر از سایر رقبا" و همچنین "آرایش رسانه ای جامع ، نافذ و موثر در عرصه استانی" استناد شده است . روی سخن این نوشتار با مدیران استراتژیک سازمان و همچنین مدیران مراکز ، اعضاء شورای طرح و برنامه و عوامل برنامه ساز مراکز استانها است .

*************

شبکه خلیج فارس بعنوان نهمین شبکه استانی با قابلیت پخش ماهواره ای نیز آغاز بکار گردید . تا کنون مراکز آذربایجان غربی ، اصفهان، خراسان رضوی ، خوزستان ، مازندران ، فارس ، کرمان و یزد از جمله شبکه های استانی بودند که از طریق ماهواره در دسترس جهانی قرار داشتند . این شبکه ها برروی ماهواره اینتل ست (intelsat 902 at 62"E)  قابل دریافت برای مخاطبان جهانی می باشند . به نقل از معاون محترم امور مجلس و استانها نیز قرار است با توجه به برنامه ریزیهای سازمان ، تا 2 سال آینده ، کلیه شبکه های استانی از طریق ماهواره نیز در دسترس جهانی قرار گیرند .

شبکه های استانی قرار گرفته بر روی ماهواره

  

بالا بودن هزینه های ساخت ، در مدار قرار دادن ایستگاه کنترل مرکزی و نگهداشتن ماهواره در مدار ، هم اکنون سازمان را ملزم به اجاره فضای ترانسپوندرها برای ارتباطات ماهواره نموده و برنامه های شبکه های جام جم 1 و 2 و 3 ، شبکه برون مرزی سحر ، شبکه خبر و 9 شبکه استانی سیما از طریق ماهواره به قاره اروپا ، آمریکا و آسیا ارسال می گردد .

توجیهات فنی و اقتصادی بمنظور uplink شبکه های استانی  ،  صدا و سیما را ملزم به ادامه این طریق نموده و به دلیل هزینه های بالای سیگنال رسانی در سطح کشور ، گزینه انتخاب پخش ماهواره ای برنامه های مراکز  ،  سهل ترین و کم هزینه ترین گزینه ممکن می باشد.

 از این رهگذر فرصت های بسیاری برای مراکز استانها فراهم شده است . برخی از این فرصت ها ذیقیمت است . فرصت جذب سرمایه گذاری در استانها، افزایش سهم صادرات ، انتقال خرده فرهنگ منطقه ای در راستای فرهنگ ملی ، افزایش پویایی بواسطه ایجاد فضای رقابت رسانه ای ، گسترش بازار صنایع کوچک ، صنایع دستی ، توریسم و دهها فرصت ارزشمند که جای بحث و بررسی کارشناسی آن به شوراهای طرح و برنامه مراکز واگذار می شود .

صرف نظر از رویکرد سخت افزاری پخش برنامه های شبکه های استانی از طریق ماهواره ، عنایت به جنبه حساس و نرم افزاری این حرکت ، با اتخاذ موضع ، ضرورت عاجل و اهمیت استراتژیک پیدا می کند.

 کم آگاهی در مورد این فرایند پیچیده و یا موضعگیری های ساده انگارانه در برابر ابعاد گوناگون این حرکت ،جبران ناپذیر است .

از یک منظر پخش برنامه های شبکه های استانی سیمای مراکز بر ماهواره ، بر تعامل آگاهانه و فعال با پدیده جهانی شدن تاکید دارد و نیل یه این مقصود ، عزم بر حراست از هویت فرهنگی ، استقلال سیاسی و توسعه اقتصاد ملی امری ضروری است . اما از آنجا که امور فرهنگی در مقایسه با پدیده های اقتصادی و سیاسی ، کمتر ملموس و آشکارند ، این آسیبها وجود دارد :

1-     مدیران کمتر به اهمیت آن توجه نمایند .

2-     تصمیم گیرندگان ، حساسیت کمتری در برابر عواقب و  خطرات احتمالی این روند فرهنگی نشان دهند .

در شرایط جاری که مراکز نیز متولی امور فرهنگی هستند ، آنچه حائز اهمیت است ، درک کامل قابلیت ها و شرایط عینی استان و همچنین جهان پیش روی و تلاش برای ایجاد مطلوب ترین ترکیب از مزایا و مضرات جبری و محتمل است . به عبارتی دیگر مدیران مراکز به خصوص شورای طرح و برنامه در مراکز  می بایست برای افزایش مزایای مورد انتظار و کاستن مخاطرات ناشی از شکل و محتوای برنامه های خود برای مخاطبان جهانی آگاهی کامل داشته و بر این اساس سیاستگذاری ارتباطی و رسانه ای خود را سامان دهند .

برای حضور موثر در بازار پر رقابت مدیریت پیام ، قبل از هر چیز باید تعریفی درست مبتنی بر خصایص ذاتی تلویزیون ماهواره ای و بایدها و نبایدهای رسانه ملی برای شبکه های استانی سیما ( قابل دریافت از ماهواره ) صورت گیرد .

بسیار روشن است سیاستهای تولیدو پخش برنامه در شبکه های برون مرزی ، جام جم 1 و 2 و 3 در راستای مخاطبان جهانی ( ورای مخاطبان داخلی) است . از این رو پخش برنامه های استانی بر روی ماهواره دچار سیاست دو گانه ای خواهد بود.

شبکه های برون مرزی پیش گفته ( به جهت پخش برای مخاطبان جهانی ) محدودیت های مد نظر رسانه داخلی را ندارند . و حال آنکه شبکه های استانی(وحتی شبکه خبر) با مختصات مخاطبان داخلی برنامه پخش می نمایند . سیاست تولید و پخش شبکه های داخلی با سیاست تولید پخش شبکه های برون مرزی به جهت دوگونه بودن مخاطب ( مخاطب استانی ، محلی یا ملی با مخاطب جهانی ) تفاوت دارد . بنا بر این، با یک سیاست واحد نمی توان به پخش دو منظوره برنامه از شبکه های استانی برای مخاطبان محلی و جهانی دست زد .

 معاونتهای ستادی سازمان نیز دستورالعملی و ضابطه ای برای مراکز استانها ارسال ننموده و از سوی دیگر 9 مرکز برشمرده شده استانی که از طریق ماهواره برنامه پخش می کنند، نیز همان شیوه و روش تولید و پخش قبل از دریافت از ماهواره را عیناً برای پس از دریافت از ماهواره بکار می گیرند .

برای تبیین موضوع ، پاسخ به سوالات ذیل حائز اهمیت است :

1-     ویژگی مخاطبان جهانی چیست ! ؟

2-     تفاوت مخاطبان جهانی با مخاطبان استانی در چیست؟  

3-     آیا می توان برای دو گونه از مخاطبان ( مخاطبان استانی با مخاطبان جهانی ) برنامه واحد پخش کرد؟

4-     استاندارد تولید برنامه ویژه مخاطبان جهانی با استاندارد تولید برنامه ویژه مخاطبان استانی یکی است ؟

5-     عوامل تولید برنامه بخصوص تهیه کنندگان ، کارگردانان ، تصویربرداران ، بازیگران و نهایتاً مراکز استانها برای تولید برنامه در سطح مقیاس مخاطب جهانی تا چه حد آگاهی دارند ؟

6-     هر صدا و تصویری که در شبکه های استانی ( بعضاً لازم است ) پخش شود را می توان درسطح جهانی پخش نمود ؟

صدا و تصاویری که برای مخاطبان استانی ، ملی و حتی فارسی زبانان خارج از کشور ،قابل پذیرش است، می تواند برای مخاطبان جهانی قابل پذیرش نباشد و حتی منجر به سوء برداشت گردد.         آن هنگام که تصاویر تلویزیون و صدای رادیو از طریق ماهواره پخش می گردد ، به واقع می بایست دارای زبان جهانی باشد که برای مبادله جهانی بکار رود . قواعد این زبان ، با هر سبک ، محتوا ، و در هر فرهنگ و جامعه ای که آن را به کار می برد باید جهانی باشد . در غیر این صورت پیام آن مهجور ، منزوی و نتیجه معکوس بدنبال دارد .

پر واضح است ،پخش برنامه ها بر روی ماهواره الزامات خود را بدنبال خواهد داشت . عناصر اصلی تشکیل دهنده برنامه های تلویزیونی ( صدا ، کلام ، موسیقی ، تصویر ، نوشته و حرکت ) بدلیل محدودیت های استفاده برای مخاطبان استانی با مخاطبان جهانی دچار یک پارادوکس است .

منطق عدم پخش برنامه های جام جم 1 و 2 و 3  برای داخل کشور عیناً برای پخش برنامه های شبکه های استانی برروی ماهواره منطبق است . بطور مثال پخش برنامه های بررسی معضلات اجتماعی فرهنگی استان که برای مخاطبان استانی، تهیه و پخش می شود را نمی توان عیناً در ماهواره پخش نمود .

شاید پرسیده شود چرا از دو گونه مخاطب استانی و جهانی یاد می شود و حال آنکه هر مخاطب استانی یا ملی بخشی از مخاطبان جهانی هستند . واضح است که سیاستهای فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی در سایه رسالت رسانه ملی و داخلی هر کشوری مابین این دو گونه مخاطب مرز قائل می شوند و همین علت نیز قانون ممنوعیت استفاده از گیرنده های ماهواره ای در کشور ما و به تعبیر دقیق تر ( مصونیت )وجود دارد و باز به همین علت است که بنابه مصالح ،پخش شبکه های جام جم نیز برای مخاطبان داخلی صورت نمی گیرد .

حال که سازمان بنا به نیاز بنا دارد کلیه شبکه های استانی را از طریق ماهواره در دسترس جهانی قرار دهند ، لازم است :

1-     تدوین راهبرد جامع تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها با نگاه به مخاطب جهانی

2-     شناسایی نقاط اثر گذار و اثرپذیر فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی استانها

3-     آگاهی سازی مجموعه مراکز و برنامه سازان به ظرفیت ها ، الزامات و ... تولید و پخش برنامه برای مخاطبان جهانی

4-     تجهیز و تقویت نیازهای فنی

5-     باز تعریف شرح وظایف

را در دستور کار قرار دهد .

          همچنین تولیدات فاخر برای پخش دو منظوره نیازمند حمایت مسئولان از شبکه های استانی دارد. دیر زمانی است که تفاوت در نرخها بین شبکه های تهران و استانها صورت می گیرد و به نظر می رسد این امر نیاز به تجدید نظر اساسی دارد .

         مدیران مراکز و اعضاء شورای طرح و برنامه نیک می دانند که برای مخاطب جهانی ، خاصه فارسی زبانان و هموطنان خارج از کشور، این حس بسیار پرهیجان است که یکی از بینندگان بی شمار شبکه های استانی باشند ، خبری منطقه ای را ببیند ، از موضوع منطقه ای آگاه باشد ، صحنه ها و تصاویر منطقه ای را مشاهده نماید . اما مخاطبان شبکه های استانی در سطح استان چنین حسی را دست کم به این گستردگی تجربه نمی کنند .

          اگر تاکنون شبکه های استانی سیما ، وقت پخش برنامه های خود را میان زمانهای کم مخاطب ، زمان میانه و پیک مخاطب ، تقسیم نموده اند ، لازم است مورد بازنگری قرار دهند . چرا که در هر لحظه مخاطب جهانی به شبکه های آنان مراجعه می نمایند .

          همچنین بنا به فرصت پیش آمده در شبکه های استانی، لازم است :

برنامه های ترویج فضیلت های اخلاقی ، اجتماعی ، دینی ، تقویت فرهنگ بومی و آداب و رسوم پسندیده ایرانی ، جلب سرمایه گذاری خارجی ، افزایش توریسم ، بازاریابی صنایع دستی و اقلام صنعتی ، کشاورزی و  دهها ظرفیت و استعدادهای نهفته منطقه ای تقویت گردد و تا حد امکان از پرداخت مستقیم به معضلات موجود استانی اجتناب نمایند .

          این کافی نیست که شبکه های استانی با تکیه بر مهارت و تجربه های اندوخته ، خواست ، سلیقه و علاقه مخاطبان نادیده در قاره های دیگر را با حدس و گمان تامین کنند .(پیشنهاد پست الکترونیکی با دامنه irib.ir  ونهyahoo و...!)

          به نظر نگارنده ، مادامی که برای جنبه حساس و نرم افزاری این حرکت استراتژی در کار نباشد ، تبعات پخش برنامه های شبکه های استانی بر ماهواره علی رغم کاهش هزینه های سرسام آور سخت افزاری آن ، بیش از مزایای آن است !

                   منابع:

دراکر-پیتر اف" مدیریت آینده" انتشارات رسا 1378

دارابی -علی" مصاحبه با واحد خبر،16/3/1385

"گزیده افق رسانه"- مرکز طرح و برنامه ریزی

 


رسانه

نظر شما( )

برو به بالای صفحه

[ |

تعداد بازدیدکنندگان

42287



رادیو اینترنتی من


تلویزیون اینترنتی من

مقالات من

. نگاهی به احکام مدیریت در سازمان
. لزوم جایگزینی استراتژی انتخاب و ...
. تکنیکهای ارتباط موثر
علم مدیریت فازی
پیشنهاد
فناوری اطلاعات در برنامة چهارم ...
مفهوم سواد اطلاعاتی وبا سواد اط ...
سواد رسانه ای برای همه ایرانیان
هفت اصل بیل گیتس
هم افزایی
طرح ایجاد بخش یا گروه تحقیق وتو ...
تاریخ اینترنت در ایران
دیدگاه انتقال
شهروند دیجیتال
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1385
بهار 1385
زمستان 1384
پاییز 1384

پیام

جستجو

0

0
0ت

موسیقی وبلاگ

اشتراک

 

<

hasani@iran.com

دیدار مجدد