سفارش تبلیغ

] English > | خانه***| قسم به قلم (وب نوشت) ] رادیو حسنی سلام ، این وبلاگ دعوتی است برای ملاحظه مقالاتم در حوزه رسانه و تکنولوژی اطلاعات

برو به پائین صفحه

به توسعه انسان می انجامد IT
?حسین حسنی

شنبه 86/12/11 ساعت 9:44 صبح

ماهواره سلام و خداحافظ !

سطوح فردی و اجتماعی جامعه ما در مواجهه با سنت و مدرنیزم گاهاً به اختلالاتی دچارمی گردد. آن بخش ازمدرنیزم که رابطه تنگاتنگ با تکنیک و فناوری( سخت افزار ، صنعت و ... ) دارد مورد خطاب ، این نوشتار است.

این فناوری دست پرورده محققان و کارشناسان "مهندسی" است ، نگاه عمیق "مهندسی" به تولید و پرورش      فناوری مرتبط، تنش دوران گذار از سنت به مدرینزم را کاهش خواهد داد.

همچنین نوشتار با نگاه به تلاش سازمان صدا و سیما به برخورداری از ماهواره مستقل و ارائه ادبیات بینابینی تهیه شده است ، این ادبیات نه آنگونه است که در مختصات ادبیات فنی و تخصصی ماهواره قرار گیرد و نه آنگونه است که بیانی عام و غیر فنی را به دنبال داشته باشد. از این رو فارغ از بحث اجرا ، فلسفه ماهواره از نگاه فن آوریهای نوین ، خمیرمایه این نوشتار است.

اما نگاه عمیق مهندسی

  سوال :  ماهواره یک شیوه سنتی ارائه محتوا (برنامه ) نیست

پاسخ به این سئوال در سازمان ما 2 گونه است.

 عده کثیری خواهند گفت که ماهواره یک شیوه سنتی ارائه محتوا نیست وعده ای قلیل ، پاسخ عکس آن را خواهند داد.خیل کثیر دلایل متقن و استدلالی را با خود دارند. افق رسانه ملی نیز در بند28 (1) به آن اشاره کرده است.

اما عده قلیل باید دلایل متقن تر و استدلالی تری را با خود داشته باشند. این دلایل بدان معنی نیست که گفتمان بکارگیری ماهواره مستقل را نادیده انگارد ، بلکه نگاه از دریچه ای دیگر است.

1

5

 در این بین سابقه توجه به ماهواره در سازمان صدا وسیما جالب است.

اولین بار تلویزیون ملی ایران ( 1353 ) به دلیل آنکه     از خاک کشور در پوشش تلویزیون قرار نداشت و ماکروویو نیز در زمینه پوشش با مشکلاتی همراه بود تصمیم به بهره گیری از ماهواره و بالن گرفت. قرارشد در این سال بر فراز استان سیستان و بلوچستان از بالن استفاده شود ، این سکوی مرتفع که به وسائل فنی و آنتن تجهیز شده بود برای پوشش ارتباطی مورد استفاده قرار می گرفت. محل استقرار بالن در 200 کیلومتری زاهدان در نزدیکی شهر زابل بود که تا شعاع 200 کیلومتری از آن برنامه پخش می شد. طرح دوم ارسال بالن نیز در بندر بوشهر مورد استفاده قرار می گرفت.

 (1)- راه اندازی ماهواره اختصاصی پخش عمومی جمهوری اسلامی ایران

هر دو بالن برای پخش دو برنامه تلویزیونی و یک برنامه رادیویی اف ام مجهز به چهار فرستنده تلویزیونی ، هر یک به قدرت یک کیلووات و دو فرستنده رادیویی اف ام هر یک به قدرت 100 وات مورد استفاده قرار می گرفت.

در خصوص ماهواره نیز طی سال53 با برگزاری همایشی،ایده اجاره ماهواره صورت گرفت. هرچند پاسخی روشن به درخواستهای رادیو و تلویزیون ملی داده نشد .

اما ایده خرید ماهواره تنها در شرایط حاضر و ااستدلال های کارشناسی و پیگیری رئیس محترم سازمان طی سال جاری ، مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا، اعتبار 250 میلیون دلاری برای تهیه ماهواره ای مستقل را صادر نماید.

دست یافتن سازمان به ماهواره مستقل در کنار تکمیل فیبر نوری کشور یک مزیت است که در آینده فرصت های بیشماری را در اختیار قرار خواهد داد.

شیوه آنتن ، کابلی و ماهواره نوعی از تکنولوژی است که برنیاز آینده استوار نیست ، اگر چه تکنولوژی را بهینه کرده است. ماهواره برای ما قرار است نحوه ارسال صدا و تصویر را از مبدأ تا گیرنده خانگی تسریع و تقویت کند ، اگر مخاطب همواره در آینده نیز خواهان دریافت صدا و تصویر از ماهواره باشد !

منظور ما از ماهوره اینترفیس انتقال صدا و تصویر است نه ماهواره ارسال و دریافت دیتا.

 بنا براین نگاه عمیق مهندسی  در بخش فنی باید در هدایت و جهت دهی نقش بارزی ایفاء نماید.

در ادبیات امروز اصطلاح فناوری نوین ، که ماهواره نیز جزئی از آن است ، جای خود را به اصطلاح فناوری نوظهور داده است.( گر چه این فناوری نیز نوین خواهد شد) اما نگاه و توجه صرف به فاصله (مبدأ تا گیرنده ) تمام راه نیست.
فاصله (گیرنده خانگی تا مخاطب) نیز الزاماتی را گوشزد می نماید.

به نظرم ، طی سالهای آینده چالش از مبدأ فرستنده تا گیرنده خانگی نیست بلکه از گیرنده خانگی تا مخاطب است!

 بیراهه نیست که چرا در مسیر تغییرات ازگذشته تا کنون،گیرنده های خانگی برای دریافت برنامه های ماهواره مجهز به تجهیزات اینترنال ماهواره نیستنداما هم اکنون تلویزیونهای جدید از جمله سیستم های HD با پیوند تلویزیون و اینترنت پا به بازار گذاشته اند.

 بنابراین بازار تقاضایی برای تلویزیونهای اینترنال ماهواره نخواهد داشت اما به زودی تلویزیونهای اینترنتی جایگزین و همه گیر خواهد شد، تا آنجا که در فناوریهای نوظهور عصر اطلاعات ، (Web 2 ) مطرح گردیده که بر پایه تعامل استوار است.

در این بین تلویزیون که به مدت نیم قرن مردم جهان را سرگرم و از وقایع گوناگون مطلع کرده، به سرعت در حال تغییر ماهیت است . در آینده نزدیک، چیزی که ما به عنوان تلویزیون می شناسیم ، دیگر وجود نخواهد داشت.

منظور از تعامل، صرفا سفارش و دریافت برنامه ها بر مبنای علاقه و خواست فردی ( on demand ) نیست، که انگاشته می شود ، بلکه مخاطب به تولید کننده و ارسال کننده برنامه ها مبدل شده و نقشی چشمگیر در تولید محتوا و به اشتراک گذاری آن ایفاء می کند.

اگر چه در برخی از کشورها هم اکنون مخاطبان از گیرنده های خانگی بهره مندند که صرفا از ماهواره خاص ، برنامه های خاص را دریافت می نمایند*

در اینترنت سایتهایی چون Youtube ، Google video ،  بسیار محبوبیت یافته اند (ارتباط دو طرفه) البته سایت ایران سیماhttp://iransima.ir نیز خدمات مشابهی در کشور به علاقه مندان ارائه می کند( ارتباط یکطرفه ).

موسسه معتبر تحقیقاتی infonetics در زمینه اینترنت و تلویزیون تحقیقات جالبی را انجام داده است. این موسسه اعلام نموده است " در کمتر از 5 سال مردم دنیا با مشاهده تغییر اساسی در آنچه که آنها به عنوان تلویزیون تماشا می کند ، تلویزیون اینترنتی را جایگزین خواهند کرد ، آنان به تلویزیون امروز خواهند خندید و کمترکسی به نشستن پای تلویزیون و تماشا کردن به برنامه های تکراری آن تمایل خواهد داشت."

·                   شینده ها حاکی از آن است که تلاش در کشور برای مجهز نمودن گیرنده های خانگی به این سیستم است اما شرایط انحصاری در جذب و نگهداشت مخاطب با این شیوه پایدار نخواهد ماند.

·                    ماهواره به دلایل ذیل:

-       پهنای باند وسیع ( ارسال برنامه های تلویزیونی با کیفیت بالا ، کانالهای تلفنی متعدد ، اطلاعات دیجیتالی )

-       پوشش وسیع ( ارتباط بین نقاط مختلف)

-       انعطاف پذیری ( تنوع در پایانه های لینک ماهواره ، بطور مثال روی کشتی ، هواپیما ، واحدهای متحرک روی زمین و ... )

-    هزینه کم ( مخارج ارتباطات ماهواره ای تابع فاصله بین نقاط در حال ارتباط روی زمین نیست)

 یک مزیت است که باید به موارد ذیل نیز توجه داشت:

- 

 


رسانه

نظر شما( )

برو به بالای صفحه

[ |

تعداد بازدیدکنندگان

42131



رادیو اینترنتی من


تلویزیون اینترنتی من

مقالات من

. نگاهی به احکام مدیریت در سازمان
. لزوم جایگزینی استراتژی انتخاب و ...
. تکنیکهای ارتباط موثر
علم مدیریت فازی
پیشنهاد
فناوری اطلاعات در برنامة چهارم ...
مفهوم سواد اطلاعاتی وبا سواد اط ...
سواد رسانه ای برای همه ایرانیان
هفت اصل بیل گیتس
هم افزایی
طرح ایجاد بخش یا گروه تحقیق وتو ...
تاریخ اینترنت در ایران
دیدگاه انتقال
شهروند دیجیتال
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1385
بهار 1385
زمستان 1384
پاییز 1384

پیام

جستجو

0

0
0ت

موسیقی وبلاگ

اشتراک

 

<

hasani@iran.com

دیدار مجدد