سفارش تبلیغ

] English > | خانه***| قسم به قلم (وب نوشت) ] رادیو حسنی سلام ، این وبلاگ دعوتی است برای ملاحظه مقالاتم در حوزه رسانه و تکنولوژی اطلاعات

برو به پائین صفحه

به توسعه انسان می انجامد IT
?حسین حسنی

شنبه 84/10/10 ساعت 6:33 عصر

سواد رسانه ای برای همه ایرانیان

شاید دیده یا شنیده باشید که یکی از دوستانتان از این که وقت زیادی را در اینترنت به سر برده و یک کارت اینترنتی ده ساعته را یک روزه تمام کرده، به شما شکایت برده است. او از این که در اینترنت از لینکی به لینکی دیگر پریده و در نهایت چیز چندان به دردبخوری عاید او نشده سرخورده شده است.
از زمانی که اینترنت وارد جامعه ایران شده، بسیاری از مردم از آن به عنوان یک سرگرمی استفاده می‌کنند و اگر هم بخواهند از آن استفاده رسانه ای بکنند، به سراغ لینک های جورواجور می روند که به تعمیق آگاهی آنان منجر نمی شود. اگر استفاده از اینترنت برای مسائل اقصادی را کنار بگذاریم، ْآیا ما از اینترنت به عنوان یک رسانه به درستی استفاده می کنیم؟


در انگلیس(Media Literacy)یا سواد رسانه ای به عنوان دروس پایه در مدارس این کشور تدریس می‌شود. هدف از تدریس این درس، استفاده درست از رسانه است. سواد رسانه ای باعث می شود تا مخاطب پیام رسانه را درک و تجزیه تحلیل کند. در دایره المعارف ویکی پدیا سواد رسانه ای به معنی مهارت های درک و تجزیه و تحلیل پیام های وسائل ارتباط جمعی آمده است.


در جامعه ای که مردمانش سواد رسانه ای بالایی دارند می دانند که به چه رسانه هایی مراجعه کنند و نیازهای خود را از کدام رسانه برطرف کنند. سواد رسانه ای از سردرگمی و بی هدفی مخاطب جلوگیری می کند. متاسفانه در ایران به سواد رسانه ای حتی در رشته ارتباطات هم کم توجهی شده، این در حالی است که کشورهای پیشرفته برای بالا بردن سواد رسانه ای در جامعه اهمیت ویژه ای برای نسل جوان قائل می شوند و آنها را از سنین پایین آموزش می دهند. البته سواد رسانه ای اختصاص به گروه یا طبقه خاصی ندارد و همه افراد جامعه را در برمی گیرد اما به دلیل آنکه در سنین نوجوانی ظرفیت پذیرش بالاتری وجود دارد، سواد رسانه ای بیشتر برای کودکان و نوجوان مطرح است.


رسانه

نظر شما( )

برو به بالای صفحه

[ |

تعداد بازدیدکنندگان

42288



رادیو اینترنتی من


تلویزیون اینترنتی من

مقالات من

. نگاهی به احکام مدیریت در سازمان
. لزوم جایگزینی استراتژی انتخاب و ...
. تکنیکهای ارتباط موثر
علم مدیریت فازی
پیشنهاد
فناوری اطلاعات در برنامة چهارم ...
مفهوم سواد اطلاعاتی وبا سواد اط ...
سواد رسانه ای برای همه ایرانیان
هفت اصل بیل گیتس
هم افزایی
طرح ایجاد بخش یا گروه تحقیق وتو ...
تاریخ اینترنت در ایران
دیدگاه انتقال
شهروند دیجیتال
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1385
بهار 1385
زمستان 1384
پاییز 1384

پیام

جستجو

0

0
0ت

موسیقی وبلاگ

اشتراک

 

<

hasani@iran.com

دیدار مجدد