سفارش تبلیغ

] English > | خانه***| قسم به قلم (وب نوشت) ] رادیو حسنی سلام ، این وبلاگ دعوتی است برای ملاحظه مقالاتم در حوزه رسانه و تکنولوژی اطلاعات

برو به پائین صفحه

به توسعه انسان می انجامد IT
?حسین حسنی

یکشنبه 85/2/17 ساعت 6:3 عصر

چشم انداز رسانه محصول ذهن است ونه چشم

درج مقاله در مجله پیام مدیران شماره 49 (صفحه37)- کلیک فرمایید

پیشگفتار:

در فروردین 84 ریاست محترم سازمان در همایش سراسری مدیران سازمان به تفصیل افق رسانه را تبیین نمودند، در اردیبهشت همان سال در جشنواره صدا که در زیباکنار برگزار گردید ، طرح ایجاد گروه مطالعات استراتژیک در هریک از معاونتها را تاکید نمودند و در اسفند ماه همان سال نیز مجدداً در همایش سراسری مدیران ، منشور افق رسانه مورد بررسی قرار گرفت. همانگونه که در همایش اخیر نیز مطرح گردید ، خوشبختانه دیالوگ و ادبیات افق رسانه در سازمان جاری گردیده است که این امر نوید بخش است

.ین مقاله سعی دارد تا سلسله وار ، ابتدا با مبانی آینده نگری ، چشم انداز رسانه را "در راستای افق رسانه سازمان" از منظری دیگر مورد بحث و بررسی قرار دهد ، سعی خواهد شد در حد بضاعت ، رقبا شناسایی و معرفی گردند ، شرایط بد بینانه و خوش بینانه رسانه در باب محاط و محیط داخلی کشور و خارج از آن معرفی گردند، ماتریس ارزیابی عوامل محیطی معرفی گردند و ....

ضرورت تبیین ابعاد "چشم انداز رسانه " دلیل محکمی است برای انعکاس دیدگاهها و بر همین اساس نقد عزیزان بر این نوشتار مزید امتنان خواهدبود.

**************************

پیچیدگی و ظرافت تصمیم گیری در رسانه ملی ، مدیریت استراتژیک را ضروری می سازد ، از این رو مدیریت فعالیتهای متنوع و چند بعدی درونی ، تنها بخشی از مسئولیتهای مدرن مدیران است. محیط بلافصل برونی رسانه ، مجموعه بعدی عوامل چالش انگیز رسانه را فراهم می آورد ، این محیط اعم از رقبا ، تأمین کنندگان منابع ، مخاطبان ، قانونگذار ، شرایط اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، رجحان های سیاسی و پیشرفتهای فنی را در برمی گیرد که همه را باید برنامه ریزی و نظارت کرد.

به منظور برخورد اثر بخش با همه عواملی که بر توانایی رسانه در توسعه آن تأثیر دارند ، مدیران ، فرآیندهای مدیریت استراتژیک را به گونه طراحی می کنند که وضعیت بهینه رسانه را در محیط رقابتی اش ، تسهیل نماید.

ترسیم افق یا چشم انداز یاآینده به دو  محدوده تقسیم می شود:

1-   آینده نگری محتوا

2-  آینده نگری فرآیند

در آینده نگری محتوا آنچه که اهمیت دارد آن چیزهایی است که در آینده محقق خواهند شد. حال چه سازمان رسانه ای ما بامدیران کنونی خود درسالهای آینده باشد یا نباشد."مهم نهادینه شدن چشم انداز است." خوشبختانه ریاست محترم سازمان در انجام این تکلیف استراتژیک موفق بوده است ، برنامه های استراتژیک گوناگونی در گذشته طرح شده است که دغدغه ، انعکاس ، تعامل ، رایزنی ، پذیرش و نگاه سیستمی به مقوله برنامه کنونی ، را بدنبال نداشته است از همین منظر نیزنهادینه شدن چشم اندازرسانه نوید بخش است.

 تا اینجا کار در باب آینده نگری محتوا بدرستی انجام پذیرفته است اما :

آینده نگری فرآیندادامه مطلب...

رسانه

نظر شما( )
?حسین حسنی

سه شنبه 85/2/5 ساعت 5:27 عصر

با اینترنت نباید مثل تلویزیون برخورد کرد

دیده اید عده ای را که پای تلویزیون می نشینند تا فقط کانال عوض کنند؛ این نوع از بینندگان تلویزیون به قصد تلویزیون خوانی نمی آیند؛ حتی قصد آنها تلویزیون دیدن هم نیست؛ فقط می خواهند وقتشان را بگذرانند و سرگرم باشند آنها حتی دنبال سرگرمی–آموزش هم نیستند. من نمی گویم تلویزیون نباید سرگرم کند و یا نباید یاد بدهد و نمی گویم کسی حق ندارد سرگرم شود. نکته  ایجاد تمایز بین تلویزیون و اینترنت از  یک زاویه است. با اینترنت نباید مثل تلویزیون برخورد کرد.
 وظیفه داریم تا در آموزش  همیشه به مسیر "از داده ها تا فرهنگ" توجه داشته باشیم و همگان  را به عدم خروج از این مسیر فرا بخوانیم. اینترنت پر جاذبه با داشتن میلیاردها صفحه؛ قابلیت های فراوانی برای بیرون افتادن از این مسیر دارد. حالا فرض کنید اگر به یک
PDA و یا به اینترنت Wireless که دردسری هم برای کانکت شدن ندارند، دسترسی داشته باشید؛ چقدر احتمال تلف شدن وقتتان بالاتر می رود.

 


رسانه

نظر شما( )

برو به بالای صفحه

[ |

تعداد بازدیدکنندگان

42126



رادیو اینترنتی من


تلویزیون اینترنتی من

مقالات من

. نگاهی به احکام مدیریت در سازمان
. لزوم جایگزینی استراتژی انتخاب و ...
. تکنیکهای ارتباط موثر
علم مدیریت فازی
پیشنهاد
فناوری اطلاعات در برنامة چهارم ...
مفهوم سواد اطلاعاتی وبا سواد اط ...
سواد رسانه ای برای همه ایرانیان
هفت اصل بیل گیتس
هم افزایی
طرح ایجاد بخش یا گروه تحقیق وتو ...
تاریخ اینترنت در ایران
دیدگاه انتقال
شهروند دیجیتال
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1385
بهار 1385
زمستان 1384
پاییز 1384

پیام

جستجو

0

0
0ت

موسیقی وبلاگ

اشتراک

 

<

hasani@iran.com

دیدار مجدد