سفارش تبلیغ

] English > | خانه***| قسم به قلم (وب نوشت) ] رادیو حسنی سلام ، این وبلاگ دعوتی است برای ملاحظه مقالاتم در حوزه رسانه و تکنولوژی اطلاعات

برو به پائین صفحه

به توسعه انسان می انجامد IT
?حسین حسنی

شنبه 87/11/19 ساعت 1:10 عصر

اکنون و آینده وبwe3

چند پرسش درباره مفهوم

 کاری که وب امروزی روی فایل‌های متنی انجام می‌دهد. وب مفهومی روی همه اطلاعات و داده‌ها انجام خواهد داد. امروز می‌توانیم روی یک صفحه وب اشاره گری به یک صفحه وب دیگر بگذاریم. اما نمی‌توانیم به همان شکل داده‌ها را به هم مرتبط کنیم. نمی‌توانیم از یک عدد در یک بانک اطلاعاتی به عددی دیگر در یک بانک اطلاعاتی دیگر اشاره کنیم.

به عنوان یک مثال ساده باید بتوانیم میان شماره گواهینامه رانندگی شما و شماره ماشین‌تان ارتباطی داشته باشیم. کامپیوترها باید بتوانند بفهمند که این دو عدد با هم مرتبطند.

 رسیدن به اطلاعات درست در حال حاضر خیلی سخت است. شما می‌توانید در یک موتور جستجو به دنبال یک واژه بگردید و یک لیست طولانی از موضوعات مرتبط به دست بیاورید اما دیدن محتویات واقعی آنها بدون رفتن به درون‌شان ممکن نیست. امروز شبکه‌های اجتماعی (social networking) با روش‌هایی مانند برچسب زدن (tagging) سعی می‌کنند این امکان را بهبود ببخشند. اما اگر یکبار شما و یکبار من واژه «رسانه» را وارد کنیم از کجا می‌فهمیم که منظور ما یک چیز است یا دو چیز متفاوت و دهها منظور دیگر. اما اگر این واژه کاملاً قابل تمیز باشد احمال اختلاط آنها وجود ندارد و ارائه اطلاعات مرتبط با هر یک ساده‌تر است. به عبارت دیگر نکته اصلی در پشت سر وب مفهومی، استفاده از واژه‌ نامه‌های بسیار دقیق است.

سوال اینکه این وب چگونه خواهد بود؟ آیا  بین کامپیوتر و اینترنت و فضای درون اون‌ها فاصله‌ای نخواهد بود؟ آیا همونطور که قادریم اطلاعات را در کامپیوتر ذخیره کنیم به همان  سادگی و راحتی می‌توانیم  اطلاعات را در فضای  اینترنتی ذخیره کنیم.
دومین مسئله اینست  که مفهوم اشتراک گذاری چگونه از بین خواهد رفت! ؟
به این صورت که دو مفهوم نه چندان جدید اما گسترده‌تر یعنی خصوصی و عمومی رواج پیدا خواهد کرد. و به عبارتی  تمام فایلهای شخصی  به گونه‌ای مدیریت خواهند شد که در web3
برای استفاده خود یا اینکه برای عموم جهان قابل روئیت و استفاده باشد ؟
مسئله‌ی سوم مسئله‌ی نرم افزارها ست ، نرم افزارهایی که تحت وب بارگذاری می‌شند و از انها  استفاده می‌شود  گسترده‌تر خواهد شد؟

به جرأت می‌توان گفت بیشتر نرم‌افزارهای اینترنتی برای سرگرمی ساخته شده است ! البته نه آنقدر  سرگرمی، ولی قابلیت مانور چندانی ندارند. بیشتر نرم‌افزارهایی که در اینترنت قرار داده شده اند  برای انجام کارهای محدودی می باشند ،

 فکر می‌کنم شرکت‌هایی به وجود خواهند آ مد که نرم‌افزار را فقط و فقط تحت وب تهیه نمایند وبا تمام امکانات.

به نظر می رسد اینگونه ، مدیریت بهتری هم برای نرم‌افزار و کاربر  صورت خواهد گرفت .
وبمفهومی

 این ایدهکه در آن فضایی وجود داشته باشد تا کامپیوتر‌ها بتوانند متن‌ها را بهتر خوانده،بفهمند و پردازش کنند نخستین بار در سال 2001 در قالب یک مقاله در نشریه Scientific مطرح شد. این مقاله دنیایی راشرح می‌داد که در آن، agent های نرم افزاری ، اعمال مربوط به وب را که معمولاً خود ماانجام می‌دهیم انجام می‌دادند. در این دنیا همه meta- data هایی که برای خواندن صفحات وب به کار میرود ، به شکل قابل فهمبرای ماشین تعریف می شود . اکنون شش سال پس از انتشار مقاله ، meta- dataهای لازم آمادهشده و به سایت‌ها و ابزار اینترنتی نیز راه پیدا کرده‌اند. نتیجه این meta- data هارا می‌توانید برای نمونه در food site یاهو ببینید. شرکتهایی اکنون گونه‌ای از پورتال وب مفهومی را در دست ساخت دارند. ساختارهای وب مفهومی در ابزار بانک اطلاعاتی Oracle نیز دیده می‌شود.
یک وب مفهومیدیگر

هم اکنون پژوهشگران زیادی هر یک با دیدشخصی خود در حال کار روی وب مفهومی هستند. این گروه به جای بازنگری در فرمت وب کهتغییر در همه سایت‌ها را ایجاب می‌کند در حال آماده کردن agent بهتری هستند کهصفحات وب را بهتر بفهمند. یعنی آنها به دنبال ساد‌ه‌تر کردن ساختار صفحه‌های وبنیستند بلکه agent های با هوشتری می‌سازند. مرورگر Blue Organizer یکی از نخستیننمونه‌هاست.
مرورگر Blue Organizer تحت شرایطی هنگامی کهیک صفحه وب را باز می‌کنید موضوع سایت را می‌فهمد و به طور خودکار اطلاعات پیرامونآن موضوع را از سایت‌های دیگر می‌گیرد. برای نمونه اگر یک وبلاگ مربوط به یک فیلمرا باز کنید. بی‌درنگ سایت‌هایی که می‌توانید این فیلم را بخرید یا بیشتر درباره آنبخوانید را دریافت خواهید کرد. البته حرف زدن درباره این توانایی‌ها در مقایسه باپیاده کردن آنها بسیار ساده‌تر استباید دانست که وب مفهومی بسیار پیچیده و زمانبر است.

هنوز تا رسیدن به agent هایی که بتوانند خودشان فکر کنند راهدرازی در پیش است . شاید نخستین چیزی که برای وب مفهومی نیاز است آن است که  بگوییم tag های درون صفحات وب بهترند یا tag هایی که از سوی خود ماشین ساخته می‌شوند.



مفهوم وجستجو

وب مفهومی مانند وب 2 فضای مبهمی است . اگر بگوییم وب مفهومی با معانی سر و کار داردتعریف‌مان درست و روشن نیست». برخی مانند Berners- Lee موافقند و گروهیدیگر راه حل را در روش‌های بر پایه هوش مصنوعی جستجومی‌کنند. البته گروه دیگری نیز هستند که از جستجو‌گران مفهوم یاد می کنند .
موتورهای جستجوی مفهومی به جای عملیات بازیابیخودکار اطلاعات، بیشتر روی مدل‌های جستجو متمرکز شده‌اند. در این روش سعی می‌شود برای رسیدن به جستجویی که به زبانطبیعی نزدیک‌تر باشد به چیزی فراتر از جستجوی صرف واژه‌ها بپردازد. موتورهایجستجوی کنونی نمی‌توانند تفاوت میانرسانه ملی و  رسانه ای ملی را درک کنند. تاکنون میلیون‌ها دلار برای بهینه سازی شیوه‌های جستجو هزینه شده و این همان راهیاست که وب مفهومی به ما نشان می‌دهد.<** ادامه مطلب... **>

 


نظر شما( )

برو به بالای صفحه

[ |

تعداد بازدیدکنندگان

42306



رادیو اینترنتی من


تلویزیون اینترنتی من

مقالات من

. نگاهی به احکام مدیریت در سازمان
. لزوم جایگزینی استراتژی انتخاب و ...
. تکنیکهای ارتباط موثر
علم مدیریت فازی
پیشنهاد
فناوری اطلاعات در برنامة چهارم ...
مفهوم سواد اطلاعاتی وبا سواد اط ...
سواد رسانه ای برای همه ایرانیان
هفت اصل بیل گیتس
هم افزایی
طرح ایجاد بخش یا گروه تحقیق وتو ...
تاریخ اینترنت در ایران
دیدگاه انتقال
شهروند دیجیتال
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1385
بهار 1385
زمستان 1384
پاییز 1384

پیام

جستجو

0

0
0ت

موسیقی وبلاگ

اشتراک

 

<

hasani@iran.com

دیدار مجدد